Friday, December 17, 2010

Gotong Royong membuat bubur asyura


Bubur Asyura ialah bubur yang dibuat dengan pelbagai campuran pada 10 Muharram iaitu pada Hari Asyura. Ia juga dikenali sebagai sugha.

Kalau nak tau sejarah Hari Asyura, klik [sini]

Hari ni, mak aku dengan kawan-kawan kelas mengaji dia bergotong-royong buat bubur asyura. Awal-awal pagi lagi mak aku kejutkan aku bangun rebus kacang kuda dan goreng kacang. Dengan muka mengantuk dan bermalas-malasan, kenalah bangun.haha..lepas buat entry ni nak pi sambung tido..ngantuk maa

Masa awal-awal pagi tu takde orang datang lagi kat rumah, so kena mengemas-ngemas dan buat la pa benda yang patut. Lepas dah habis kerja, aku masuk la dalam bilik melayan facebook jap, keluar ja bilik, mak aihhh, dah ramai orang kat dalam rumah..malu la pulak..

Sangat suka tengok orang gotong-royong buat kerja. Semua orang sibuk buat kerja, aku pun tolong jadi penyebuk juga. Dah nama gotong-royong kan, kerja yang susah menjadi mudah. semua orang ada tugas masing-masing, ada yang kupas kacang, potong ubi, perah santan, nyalakan api, buat cekodok..sangat seronok bila kerja beramai-ramai ni.

Tengokla gambar kat bawah ni. Malas nak buat caption [omg..malas yer anak dara ni]..hehehe









dan..inilah hasilnya..







Nampak sedap kan..memang sedap pun..^_^

Willingness to compromise with others' ways of living and cooperation in common tasks, these make living happy and fruitful






14 comments:

nama.aku.lynn said...

aaaaaaaaaaa!tak tahan!sedaaappp nye tgokk!

p/s:bubur asyura utara dgn yg slatan pny lain2 kan..

p/p/s:ptg ni my turn pulak nak buat..yeah

mOOn said...

tak hantaq pun sini noooo.. xmo kawan..

Rossnie said...

@nama.aku.lynn: memang sedap punn..nk wat jugak ke??nnt buat entry, k?

Solihin Zubir said...

bubur asyura sgt sedap!
pg td pun sy p gotong royong wat bubur syura jugak..
perghh... pedih mata kena asap.. hehe..

Nur Ardilla Najwa said...

salam...jemput join contest d blog saya... =)

http://jannatul-ardilla.blogspot.com/2010/11/game-for-fun-favorite-photo-contest.html

Raji berkata said...

ehh kenapa warna cokelat?

Rossnie said...

@ mOOn : lorrrr..tetiba terlupa kat u lps dpt menikmati bubur asyura ni..hee

@Solihin Zubir: yupss..sgt sedap kalu betul2 ikut ingredents..superb marvelous..buat jygak ek..:)

Rossnie said...

@Nur Ardilla Najwa: ok..akn menyusul

@Raji berkata: sebab tak warna merah..hee..ikut gula merah byk mn letak kut

KiD said...

memang sedap bubur asyura nih... nyum2

.vna erman. said...

blog walking.btw,nice blog
feel free to follow my blog
http://www.vnazone.blogspot.com

Sepatu Hijau said...

salam

sedap kan bubur asyura :

anak murid cikgu ke 372 :)

Rossnie said...

@KiD: yupsss..sedap sgt2..

@.vna erman. : tq vna..i'll visit it later

Rossnie said...

@ Sepatu Hijau: a'a..memang sedap..tq anak murid

sekamar rindu said...

salam...

singgah follow blog ini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails