Thursday, September 2, 2010

Circle vs Ice Cream

Ari nie ari last di sekolah sebelum cuti Hari Raya Aidilfitri..sangat gembira..tak sabo2 nak ketemu ayah bonda..huahua..padahal minggu lepas baru je balik kan..tak kira..nak gak ada suasana hari raya..sambil nyanyi lagu balik kampung..oohoo..balik kampung..sila jangan jelez sebab i bercuti selama 2 minggu..tersangat2 gumbira+hepi+seronok+yabeda bedooo...(^__^)

Tadi masuk kelasku..setelah sekian lama tidak ketemu anak2 aku yang nakal..cewaassss..dah beranak aku kan..kelas yang kadang2 buat aku hepi..kadang2 buat aku naik hangin..kadang2 buat aku takdak prasaan (cam pon-ti-anak je)
Tadi dalam kelas..aku dengan mood nak balik kampung..mengajar dalam suasana relakss..al-maklumla dalam fikiran berbuak2 nampak feri je..ok..straight to the title..

Ari nih aku ngajar students aku CIRCLE..aku pun mulalah melukis kat whiteboard..siap ngan explanation pasal properties of the circle..




Ada sorang budak bersuara

"Cikgu, kenapa cikgu lukis gambar tu dah serupa ice-cream lagi..terliur kami bulan posa nih"

"Aik..kamu posa ka tak ni..silap2 hari bulan whiteboard nih kamu igt ice-cream..habis ghelai (pecah) kamu kerjakan..semua benda nampak makanan..susah la cmni"

ketawa satu kelas

"Cikgu, kami posa tak tinggal..cikgu kut tinggal 7 hari..betul tak cikgu?"

Sambil blushering muka aku menjawab..."Ha? padia...saya tinggal posa 8 hari, awat? ada masalah ke?

Terkedu semua sebab aku memang suka memangkah budak2 aku nih..al-maklumla idea2 aku tah papa je..hahaah

sesi bersoal jawab lak..

"Cikgu..cikgu raya kat mana?"
"Cikgu..cikgu buat open house tak?kami nak pi umah cikgu..."
"Cikgu, cikgu buat kuih raya pa?"
'Cikgu, baju raya cikgu bapa pasang?"
"Cikgu, nak duit raya.."

Hamboih-hamboih..sungguh advance kan students aku..aku ngajar Matematik bukannya Bahasa Melayu nak kena jawab soalan pemahaman..tapi tak pa la..ari nih aku rasa nak merelakskan diri..layan je la budak2 yang kadang2 buat aku tersenyum ngan karenah depa nih..Hari nih habis satu masa aku..lukisan ice cream tuh ada di whiteboard tapi takdak plak contoh2 cam besa..ari ni cikgu bermesra ngan studentsnya..petang nnt kan nak balik kampung..

Tu bila time students aku OK..bila time depa K.O...maunya kelas tuh jadi macam pasar malam..tak larat aku nak menjerit..fuhhh..sabaq..sabaq..tadi di kelas sempat bermaafan-maafan dengan pelajar-pelajarku..sedey2..ada yang menangis..banyak dosa la tuh..haha..xdela..bagi aku..semua orang ada melakukan kesilapan..bersedialah untuk memafkan orang lain..PEACE NO WAR!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails