Friday, September 24, 2010

Aduhai Pelajarku..


.:Salam:.

2 hari lepas kena berhadapan dengan masalah student kelas aku..ari tu aku MC kut.disebabkan aku rasa aku responsible aku terpaksa gagahkan kaki p sekolah gak nak settle kan masalah tu..banyak betoi masalah budak-budak sekarang ni kan..semakin hari semakin banyak dugaan..macam mana la hidup 20, 30 tahun akan datang..inilah dunia akhir zaman..:((


Kesian aku tengok family budak kelas aku ni..kena tipu bulat-bulat dengan anak dia..hari-hari berpakaian lengkap, beruniform sekolah, bukannya pi sekolah..pi merewang-rewang tempat lain..mak bagi duit belanja tiap-tiap hari habiskan beli rokok..nak sangat mati cepat kut..aduishh..aku rasa nk je tempeleng budak tuh depan kak dia ari tu..aku dah pun bagi surat amaran ketidakhadiran dia ke sekolah dan diberhentikan pun tapi mak bapak dia tak dapat surat tu dan tak tau pun masalah tuu..


Yang aku lagi geramnya..boleh plak dia minta duit kat mak dia nak bayar yuran 200 hinggit..kureng punya budak..yuran RM56.50 je kot..hampeh kuasa 1000 betoi la..nasiblah kak dia tergerak hati nak datang bayar sendiri yuran di sekolah..kalau tak komfem-komfem la tak tahu menahu hal sebenar..tu la..sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jugak..


Aku rasa terharu + sedih bila kak dia cita bapak dia sekarang dah kurang waras sebab tekanan..ya allah..kesiannya..bergelinang air mata aku masa tu..yela..kak dia punya rasa sayang kat dia..hantar pi sekolah..bekerja nak bagi dia sekolah..boleh pulak dia buat perangai tak senonoh..padahal kak dia tu muda sangat..sebaya ngan aku kut..Sanggup dia menipu mak ayah dia macam tu sekali..tak penah ke pikir pengorbanan mak ayah dia..langsung tak ada perasaan ke apa..

Terkeluar gak la kata-kata kesat aku kat budak tu depan kak dia..


Seyesly..aku rasa geram yang teramat sangat..boleh pulak dia buat muka selamber menipu keluarga sendiri..kalau rasa diri tak mampu nak buka buku nak study..ambil la inisiatif lain..pi belajar kemahiran baiki kereta ke..elektrik ke..boleh gak dapat cari makan..memang la skrang masa nak enjoy2 tapi tak penah ke terfikir lepas ni dah tidak menjadi tanggungan keluarga dan dah berkeluarga sendiri..beristeri..beranak..nak bagi isteri dan anak makan pa?makan pasir?


Walaupun nampak muka sedikit keinsafan..merah mata (tak tau la insaf ke tak lepas nih)..aku percaya dia mampu buat keputusan yang terbaik dalam hidup dia..aku beri dia masa untuk berfikir samada nak bersekolah, nak berhenti, atau nak sambung ambil sijil di mana2 institut kemahiran..hopefully terbuka hati dia..



"Apabila kita fikir lelah, maka kita merasa lelah;

Apabila kita fikir kita tidak berani, maka kita tidak berani;

Apabila kita mahu menang tetapi berfikiran kita tidak mampu,

Kita hampir pasti tidak menang;

Apabila kita fikir kita kalah, maka kita sudah kalah;

Kerana di dunia luar kita mendapati kejayaan bermula dengan kemahuan seseorang;

Semua itu ada di dalam fikiran.

Perjuangan hidup tidak selalunya mendatangi orang yang lebih kuat dan cepat.

Tetapi cepat ataupun lambatnya orang yang menang itu

Adalah orang yang berfikir dia mampu menang”


2 comments:

iman said...

pelajar tu..mmg sungguh x patut..mmg hati rsa sungguh sakit..xpnh sdr & xada inisiatif mahu baik &prbaiki diri..ntahlah..so spechless..sedih..&xtahu nk tlg mcmana lg..smpai bila tidak mahu jd besar &tdk mahu mnjadi matang...

RoSsNiE said...

btoi tuh kak ain..sgt sedey tgk depa camni..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails